Rádi vám na cokoli odpovíme


Pokud máte jakékoli dotazy a odpověď jste nenašli ani v seznamu níže, neváhejte nám napsat.

Chci položit otázku e-mailem

    • Zácpa v lékařském smyslu znamená, že máte méně než 3 stolice týdně a projevují se u vás alespoň 3 další příznaky ze seznamu:

      • Máte tuhou stolici.
      • Cítíte bolesti při pohybech střev.
      • Trpíte pocitem neúplného vyprázdnění.
      • Máte pocit ucpání.
      • Při vyprazdňování si musíte manuálně pomoct rukou.

      * Drossman DA. Funkční gastrointestinální poruchy a postup Řím III. Gastroenterology 2006; 130: 1377-1390

    • Zácpa u dětí se projevuje následujícími příznaky:

      • Bolestivá nebo tvrdá stolice.
      • Nepravidelné vyprazdňování – méně než 3 stolice týdně.
      • Dodatečné vyměšování.
      • Zadržování stolice.
      • Občasné vyprazdňování velkých kusů stolice.

      Abychom hovořili o zácpě, stačí, když vaše dítě splňuje alespoň dva body ze seznamu.

      * Pokyny Společnosti pro dětskou gastroenterologii a výživu (GPGE)

    • Vláknina, dostatek tekutin a pohybu – to jsou 3 nejdůležitější prvky, které vám zajistí zdravý trávicí systém. Nezanedbávejte proto žádný z nich.

      Jezte potraviny bohaté na vlákninu

      Vláknina je rostlinná, nestravitelná složka potravin. Má pozitivní vliv na funkci našich střev a usnadňuje celý proces trávení. Najdete ji hlavně:

      • v zelenině a ovoci,
      • v celých zrnech obilovin a
      • v luštěninách (například v čočce nebo guarových semenech).

      Hodně pijte

      Vypijte alespoň 2 litry tekutin denně – nejlepší je obyčejná voda. Tělo ji potřebuje nejen kvůli správnému trávení, ale i pro mnoho dalších metabolických procesů.

      Nezapomínejte na pohyb

      Udělejte si čas a sportujte alespoň 2× nebo 3× týdně. Je přitom celkem jedno, jakou aktivitu konkrétně zvolíte. Dělejte to, co vás baví nejvíce – běhejte, plavte, tančete, choďte – cokoli je libo. Pohyb stimuluje aktivitu střev a zajistí, že se budete cítit skvěle po stránce fyzické i psychické.